hjemord.dk

Hvad betyder deisme?

Deisme er en filosofisk og teologisk opfattelse, der stammer fra 1700-tallets oplysningstid. Deisme indebærer troen på en transcendent, intelligent og skabende Gud, som har skabt universet, men som ikke blander sig aktivt i den menneskelige erfaring. Deisme adskiller sig fra teismen, der trods den også tror på en transcendent Gud, ved at den ikke anerkender guddommelig åbenbaring, mirakler, bønner og guddommelig indgriben i verden. Ifølge deisme er Gud en urmager, der har sat uret i gang og derefter lader det køre videre af sig selv uden at gribe ind. Mange deister tror på en form for naturmoral, hvor de mener, at mennesker kan opnå etiske og moralske sandheder gennem deres egen fornuft og erkendelse.

Sætninger med deisme

  • Deismen er en religiøs filosofi, der går ud fra at Gud har skabt universet, men ikke er aktivt involveret i dets daglige gang.
  • Deisme er baseret på troen på en guddommelig skaber, men afviser idéen om guddommelig åbenbaring og mirakler.
  • Nogle kendte deister inkluderer Thomas Paine, Voltaire og Benjamin Franklin.
  • Deisme opstod i det 17. og 18. århundrede som en reaktion på dogmatisk religiøsitet.
  • Deister tror normalt på menneskets moralske ansvarlighed og frihed, men afviser konceptet om guddommelig straf og nåde.
  • I deisme ses Gud som en urmager, der satte universet i gang og derefter trak sig tilbage.
  • Nogle deister ser Gud som en upersonlig kraft eller princip snarere end en bevidst og vilfuld væsen.
  • Deismen har haft indflydelse på tanken om religiøs tolerance og adskillelse af kirke og stat.
  • I deisticke trosretninger er der fokus på fornuft, videnskab og individuel tænkning snarere end blinde religiøse dogmer.
  • Deister mener, at mennesker har evnen til at bruge deres fornuft til at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert.
  • Troen på en guddommelig skaber uden tro på organiseret religion er kernen i deismen.
  • Nogle deister accepterer eksistensen af ​​pluralistiske guder og tror på, at alle religioner har forskellige perspektiver på den guddommelige sandhed.
  • Mange af de mest berømte oplysningstænkere var tilhængere af deismen og var meget kritiske over for traditionel organiseret religion.
  • Deismen kan dateres tilbage til oldtiden, men fik større betydning under oplysningstiden.
  • Nogle kritikere mener, at deismen er en halvvejsstation mellem teisme og ateisme.

Ord med samme betydning

  • Teisme
  • Gudsdyrkelse
  • Troen på en skaber
  • Belief in a higher power
  • Reliance on a divine being

Ord med omvendt betydning

  • ateisme
  • polyteisme
  • pantheisme
  • materialisme
  • agnosticisme
  • spiritualisme
  • monoteisme
  • religionsfrihed
  • humanisme

Oprindelse

Ordet deisme kommer fra det latinske ordet deus, som betyder Gud. Etymologisk set refererer deisme til troen på eller filosofien om en skaber-Gud, der har skabt universet, men som ikke blander sig i dets daglige gang eller guddommelige åbenbaringer. Deisme er baseret på rationelle og filosofiske argumenter frem for religiøs åbenbaring eller overtro.

Andre populære ord: HejSkalRevancheIdealistStereotyptBoomRecesEn VogueTungsindServitriceHenstandNegligereUden ForDrevetSåmændHlGutenUformelTrækMureNudistNødigVidenskabSelviskCredMarkereSelvfølgeligUbeslutsomhedEklatantPacificereFormDirekteOmstændigArrangementCanvasØlankerEssentielStilleEfterligningLateralMalørTroværdigKatisMøjeKapitalismeHors DOeuvreGlamourøsBisættelseSikkerhedsforanstaltningInkorporeret